PROJEKT „NASZA Eko-PRACOWNIA” W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
,,Nasza Eko-pracownia – My i nasz świat – Szkoła Podstawowa w Błoniu”
Dofinansowany w formie dotacji przez WOJEWODZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA i GOSPODARKI WODNEJ W ŁODZI.
Szkoła Podstawowa w Błoniu otrzymała dofinansowanie w kwocie: 35 000 zł na realizację projektu „Nasza Eko-pracownia – My i nasz świat – Szkoła Podstawowa w Błoniu.”
Udział własny Gminy Łęczyca wynosi: 6 200, 00 zł.
Natomiast koszt całkowity projektu wynosi: 41 200, 00 zł.
L.p. |
Efekty rzeczowe zadania |
Dotacja |
Udział własny |
Koszt całkowity zadania ogółem |
1. |
Pomoce dydaktyczne |
11. 240,00zł |
- |
11. 240,00 zł |
2. |
Sprzęt audio wideo, komputerowy, fotograficzny |
3. 695,00zł |
3. 695,00zł |
7. 390,00zł |
3. |
Wyposażenie pracowni |
16. 365,00zł |
- |
16. 365,00zł |
4. |
Rośliny doniczkowe |
500,00zł |
- |
500,00zł |
5. |
Tabliczki/ etykiety do oznaczania roślin |
200,00zł |
- |
200,00zł |
6. |
Prace remontowe |
3. 000zł |
2.005,00zł |
5. 005,00zł |
7. |
Dokumentacja projektowa/Tablica informacyjna |
- |
500,00zł |
500,00zł |
Łączny koszt zadania |
35. 000,00zł |
6. 200,00zł |
41. 200,00zł |
Szkoła Podstawowa w Błoniu w terminie do 30.06.2017 r. realizuje zadania wynikające z projektu „Nasza Eko –pracownia – „My i nasz świat – Szkoła Podstawowa w Błoniu, który dofinansowany jest w formie dotacji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Celem projektu jest kztałtowanie przekonań i postaw proekologicznych wśród uczniów naszej szkoły, którzy:
- poszerzą swoją wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji przyrodniczo – ekologicznej;
- wykształcą w sobie nawyki i zachowania ekologiczne i postawy prozdrowotne;
- dostrzegą związki pomiędzy działalnością człowieka, a stanem środowiska przyrodniczego;
- będą potrafili wskazywać i rozpoznawać zagrożenia dla środowiska naturalnego wynikających z działalności człowieka;
- w przyszłości będą podejmować działania proekologiczne;
- będą wykazywali odpowiednią kulturą zachowania w czasie kontaktu z przyrodą;
- będą znali konsekwencje zmian w środowisku naturalnym dla człowieka i innych organizmów.
Nauka w Ekopracowni będzie sprzyjała rozwojowi uczniów, przyczyni się do wzrostu zainteresowania przyrodą i ekologią, i będzie inspirować młodzież do podejmowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego, a tym samym podnosić efektywność kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych i będzie promować działania na rzecz środowiska naturalnego.
Wszystkie zrealizowane przez szkołę działania przyczynią się do podniesienia poziomu wiedzy i wzrostu świadomości ekologicznej u uczniów naszej szkoły.
EDUKACJA EKOLOGICZNA W SZKOŁACH I PRZEDSZKOLACH W ROKU SZKOLNYCH 2015/16
Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej otrzymało dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi w kwocie 25.180zł na realizację programu „Czysta energia inwestycją w przyszłość”- program edukacji ekologicznej realizowany w Gimnazjum im. Czesława Milosza w Topoli Królewskiej. Udział własny Gminy Łęczyca wynosi 4.800zł Całkowity koszt projektu 29.980zł. Termin realizacji projektu do 30.06.2016r.
Planowane działania i zadania w ramach projektu obejmują:
- Zakup pomocy dydaktycznych (palniki Bunsena na kartusze nabijane, model przestrzenny do budowy atomów według Bohra, ogniwo wodorowe i fotowoltaiczne, energia odnawialna wody-wiatru-słońca – model, film DVD – Odnawialne źródła energii;
- Wycieczki:
- Reaktor jądrowy „Maria” – Otwock, Muzeum Techniki i Przemysłu - Warszawa,
- Geotermia i termy - Uniejów,
- Kopalnia węgla brunatnego – Bełchatów, park wiatrowy – Góra Kamieńsk,
- Elektrownia wodna – Niedzica,
- Kotłownia na biomasę, panele słoneczne – Daszyna,
- Farma wiatrowa i fotowoltaiczna – Warszyce,
- Zakład produkcyjny APAREL – Topola Królewska,
- Panele słoneczne – Topola Królewska.
- Warsztaty/zajęcia stacjonarne: o „Jak Eko poznał Lansa”,
- „Energia Ziemi”,
- „Przejadamy energię”.
- Powyższe warsztaty/zajęcia stacjonarne prowadzone są przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” w Łodzi.
- Zajęcia prowadzone przez pracownika referatu ds. Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Promocji Gminy Łęczyca o zasadzie działania kolektorów słonecznych oraz korzyściach ekonomicznych z ich zamontowania.
- Konkursy:
- „Blaski i cienie OZE” – test wiedzy o alternatywnych źródłach energii dla uczniów klas I-III,
- „Sposoby oszczędzania energii” - konkurs plastyczny o sposobach oszczędzania energii przeznaczony dla uczniów klas I-III,
- „Jak OZE zmienił krajobraz wokół nas?” – konkurs fotograficzny polegający na przedstawieniu krajobrazu przeobrażonego w wyniku zastosowania alternatywnych źródeł energii przeznaczony dla uczniów klas I-III,
- „Miejsca warte zobaczenia” – konkurs fotograficzny przeznaczony dla uczniów klas I-III, miejsca atrakcyjne turystycznie, które odwiedzili uczniowie podczas realizacji programu,
- „Nasza Maria – życie i dorobek” – klasowy konkurs dla uczniów I-III polegający na wykonaniu plakatu informującego o niezwykłym dorobku Marii Skłodowskiej – Curie oraz wpływie jaki wywarła na rozwój energetyki jądrowej.
- Inne działania:
- Pokaz doświadczeń chemicznych - reakcje egzo – endoenergetyczne,
- Udział uczniów w II edycji ogólnopolskiego konkursu „Postaw na Słońce”,
- Zorganizowanie konferencji „Jestem prosumentem”,
- Wystawy prac konkursowych.
Działania zaproponowane w projekcie przyczynią się do ukształtowania świadomości ekologicznej, rozumianej jako wiedza, poglądy i wyobrażenia ludzi o środowisku przyrodniczym i jego ochronie.
Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Władysława Łokietka w Topoli Królewskiej otrzymała dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi w kwocie 20.690,00 zł na realizację programu „Każde dziecko wie, że przyroda sama nie ochroni się” – projekt edukacji ekologicznej realizowany w Samorządowej Szkole Podstawowej im. Władysława Łokietka w Topoli Królewskiej. Wkład własny Gminy Łęczyca to 2.495,00zł. Koszt całkowity projektu wynosi 23.185,00zł.
Planowane działania i zadania w Samorządowej Szkole Podstawowej w Topoli Królewskiej w ramach projektu obejmują:
- zakup pomocy dydaktycznych: Multimedialny Atlas do przyrody – Polska i przyroda wokół nas, książki - Badamy alternatywne źródła energii, Ekologia –pierwsze eksperymenty, , Idziemy nad morze, Idziemy nad staw, Podpatrujmy owady i pająki, Idziemy na łąkę, Zwierzęta Polski, Ekologia i ochrona środowiska,
- Ptaki naszych lasów część 1 i część 2, Parki narodowe, Parki narodowe i krajobrazowe, Przyroda i jej ochrona-tablica magnetyczna ,Ekologia na co dzień – plansze i karty pracy, miniwizjery przyrodnicze – cykle życia, tarcze ćwiczeń S1 i S2,
- wycieczki i warsztaty/zajęcia terenowe:
- Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich
- Nadleśnictwo Kutno –Ścieżka edukacyjna w Raciborowie
- Ośrodek Działań Edukacyjnych ”Źródła” w Łodzi
- Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Łodzi
- Ogród Botaniczny i Palmiarnia w Łodzi
- Formy ochrony przyrody na przykładzie Świętokrzyskiego Parku Narodowego
- Walory przyrodnicze Wyżyny Krakowsko- Częstochowskiej
- Wrocławskie ogrody i Książański Park Krajobrazowy
- warsztaty/zajęcia stacjonarne:
- zajęcia dla klas I-III :ochrona ptaków na terenie obszaru chronionego „Natura 2000”, spotkanie z leśnikiem „Wśród leśnych drzew”
- zajęcia dla klas IV-VI :ochrona przyrody na obszarze Pradoliny Warszawsko-Berlińskiej, spotkanie z leśnikiem „Rezerwaty przyrody w Nadleśnictwie Kutno”
- konkursy:
- „Mój dom jest Eko” – konkurs plastyczny dla klas I-VI polegający na ukazaniu działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu dziecka
- „Pomniki przyrody w powiecie łęczyckim” - konkurs fotograficzny dla klas IV- VI, którego celem jest uwrażliwienie uczniów na piękno przyrody w najbliższej okolicy
- „Parki krajobrazowe województwa łódzkiego” - konkurs dla klas VI polegający na przygotowaniu prezentacji multimedialnej, ideą konkursu jest poszerzenie wiedzy ekologicznej i utrwalenie wiadomości o formach ochrony przyrody województwa łódzkiego.
- „Parki narodowe w Polsce” - konkurs wiedzowy dla klas V, którego celem jest pogłębienie wiedzy ekologicznej i przyrodniczej, kształtowanie postaw ekologicznych i rozwijanie zainteresowań ekologicznych.
- „Festiwal Piosenki Ekologicznej” - konkurs przeznaczony dla uczniów klas I- VI, którego celem jest uświadomienie uczniom odpowiedzialności za środowisko, w którym żyją oraz popularyzacja piosenek o tematyce ekologicznej
- inne działania zaplanowane w Projekcie, w ramach których będą wykorzystane zakupione pomoce dydaktyczne (zajęcia lekcyjne, koła przyrodniczo-ekologiczne, akcje, inne)
- zajęcia lekcyjne w klasach I-III
- zajęcia lekcyjne w klasach IV-VI
- koło przyrodnicze
- wystawa prac laureatów konkursu plastycznego
- wystawa prac laureatów konkursu fotograficznego
- Happening „Każdy człowiek zyska na ochronie środowiska”
- Światowy Dzień Ziemi
- Questing
- Ekologiczny Hubertus Łęczycki
Wszystkie podjęte przez szkołę działania przyczynią się do zwiększenia wiedzy ekologicznej i przyrodniczej dzieci oraz wzbogacenia szkoły w nowe pomoce dydaktyczne.
Szkoła Podstawowa w Błoniu otrzymała dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi w kwocie 14 850,00zł a realizację programu „Mamy tylko jedną Ziemię- edukacja ekologiczna w Szkole Podstawowej w Błoniu w roku szkolnym 2015/2016. Udział własny Gminy Łęczyca wynosi 1 650, 00 zł. Natomiast koszt całkowity projektu wynosi 16 500, 00 zł.
Cele Projektu „Mamy tylko jedną Ziemię” są następujące:
- kształtowanie zachowań proekologicznych,
- rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska przyrodniczego,
- rozumienie zagrożeń dla środowiska naturalnego (zanieczyszczenie powietrza),
- poznawanie różnych rodzajów i źródeł energii, w tym energii odnawialnych,
- promowanie oszczędzania energii w domu, w szkole i społeczności lokalnej,
- uwrażliwianie na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas używania urządzeń elektrycznych,
- uświadamianie znaczenia wody dla życia wszystkich istot na Ziemi,
- poznawanie sposobów oszczędnego gospodarowania wodą, jak również uświadamianie zagrożeń związanych z nieodpowiednią eksploatacją wody i jej zanieczyszczeniem,
- uświadomienie szkodliwości odpadów dla środowiska przyrodniczego,
- podejmowanie różnych działań na rzecz ochrony środowiska we własnym otoczeniu,
- stwarzanie życiowych sytuacji problemowych sprzyjających wykorzystaniu wiedzy i umiejętności praktycznych,
- przybliżenie tematu zdrowej żywności.