Projekt konkursowy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, realizowany w Szkole Podstawowej w Błoniu ,,Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2018/2019” realizowany jest w bieżącym roku. Szkoła otrzymała dotację w wysokości 24 298,00 zł.
Całkowity koszt zadania - 26 998,00 zł.
Dotacja z WFOŚiGW wynosi - 24 298,00 zł (90%), udział własny – 2 700,00 zł. (10%)
Cele Projektu „Zdrowo oddychaj, smogu nie wdychaj ” są następujące:
- kształtowanie zachowań proekologicznych,
- rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska przyrodniczego,
- rozumienie zagrożeń dla środowiska naturalnego (zanieczyszczenie powietrza),
- poznawanie różnych rodzajów i źródeł energii, w tym energii odnawialnych,
- promowanie oszczędzania energii w domu, w szkole i społeczności lokalnej,
- uwrażliwianie na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas używania urządzeń elektrycznych,
- uświadamianie znaczenia powietrza dla życia wszystkich istot na Ziemi,
- stwarzanie życiowych sytuacji problemowych sprzyjających wykorzystaniu wiedzy i umiejętności praktycznych,
Kadra pedagogiczna Szkoły Podstawowej w Błoniu podejmuje się następujących działań z edukacji ekologicznej i przyrodniczej :
Planowane warsztaty/zajęcia stacjonarne:
Lp. |
Dla kogo będą warsztaty/zajęcia np. dla kl. 5/ grupy 2 |
Ilość szt. |
Rodzaj/nazwa zajęć, podmiot prowadzący (krótka informacja czego dotyczą) |
Termin (miesiąc) |
1 |
„Co to jest powietrze” - dzieci z oddziałów przedszkolnych |
1 |
Warsztaty stacjonarne - Czym jest powietrze, jak jest ważne dla ludzi |
Listopad 2018 |
2 |
„Uwaga alarm antysmogowy” – klasy I –III |
1 |
Warsztaty stacjonarne - zapoznanie uczniów z tematem powietrza jego zanieczyszczeń oraz ochroną przed zanieczyszczeniami – Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” w Łodzi |
Listopad 2018 |
3. |
„Ciepło, cieplej, gorąco! Wprowadzenie do zmian klimatu” Klasy IV – VIII |
1 |
Zajęcia wprowadzają do zagadnień związanych ze zmianami klimatu, wyjaśniają podstawowe pojęcia |
Listopad 2018 |
Opis planowanych zajęć:
1. |
Koło przyrodniczo - ekologiczne |
Prowadzenie doświadczeń związanych
|
Wrzesień 2018 Czerwiec 2019 |
2. |
Przedstawienie teatralne do społeczności szkolnej „Zdrowo oddychaj smogu nie wdychaj” |
Przygotowanie przedstawienia teatralnego propagującego zachowania proekologiczne, wskazywania trucicieli powietrza oraz nawoływanie do dbanie otaczający nasz świat.
|
Wrzesień 2018 |
3. |
Dzień bez auta „Dzień bez samochodu – SMOGU” |
Propagowanie wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli rezygnacji z korzystania
|
Listopad 2018 |
4. |
Zajęcia warsztatowo – edukacyjne „Detektywi energii są wśród nas” |
Poznanie różnych rodzajów energii i elektrowni. Zna różne rodzaje odnawialnych źródeł energii w tym OZE. Rozumie istotę energii odnawialnej.
|
Luty 2019 |
5. |
Szkolenie ekologiczne dla rodziców - „Dlaczego warto dbać o powietrze?” |
Zapoznanie rodziców z zagadnieniami związanymi z powietrzem. Dlaczego warto o nie dbać? Jak ono wpływa na nasze zdrowie? – (wychowawcy klas – zebrania z rodzicami)
|
Styczeń 2019 |
6. |
Prowadzenie zajęć z podstawy programowej edukacji przyrodniczej (klasy I – III) oraz przedmiotu przyroda i biologia (klas IV – VIII) |
Lekcje dotyczące czystego powietrz wokół nas, jak również dbania o środowisko w którym dorastamy. Jaki wpływ na nasze zdrowie ma powietrze ? Dlaczego należy unikać zanieczyszczania atmosfery? Co nam grozi jeśli nie będziemy przestrzegać zasad dbania o powietrze? (nauczyciele odpowiedzialni za realizację podstawy programowej na danym etapie edukacyjnym)
|
Wrzesień 2018 Czerwiec 2019 |
7. |
Obchody Światowego Dnia Ziemi |
Coroczna uroczystość przybliżająca celowość działań na rzecz ochrony środowiska. Uczniowie przygotują pokaz wiosennej mody ekologicznej, gdzie zaprezentują stroje wykonane z surowców wtórnych. Hasłem przewodnim pokazu będzie „ w modzie”. W czasie pokazu odbędzie się dyskusja i pogadanka wyjaśniająca zasadność prowadzenia segregacji odpadów.
|
Kwiecień 2019 |
Planowane wycieczki:
Lp. |
Miejsce docelowe wraz z krótkim uzasadnieniem jego wyboru |
Ilość szt. |
Trasa wycieczki |
Termin (miesiąc) |
1 |
Zagroda Młynarska w Uniejowie – warsztaty pod tytułem „Tajemniczy świat wiatraków” |
2 |
Błonie - Uniejów – Błonie |
Kwiecień 2019 |
2 |
Załęcze Wielkie – Ośrodek Szkoleniowo Wypoczynkowy ZHP Nadwarciański Gród – ośrodek gwarantuje poszerzenie wiedzy z zakresy postaw proekologicznych, jak również wspólnej odpowiedzialności za stan środowiska oraz otaczającego nas powietrza |
1 |
Błonie - Załęcze Wielkie – Błonie |
Maj 2019 |
3. |
Ośrodek Działań Ekologicznych Łódź „Źródła” – „Co to jest powietrze?” – dzięki uczestnictwu w warsztatach dzieci mogą zrozumieć, czym jest powietrze, jak ważne jest dla życia ludzi i zwierząt. Czym jest wiatr? Czy powietrze można zamknąć? Jaki ma kolor, zapach oraz kształt? |
1 |
Błonie - Łódź - Błonie |
Czerwiec 2019 |
4. |
Ośrodek Działań Ekologicznych Łódź „Źródła” – „Oczyśćmy atmosferę” – zajęcia terenowe. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się jak mogą samodzielnie zbadać jakość powietrza w najbliższym otoczeniu oraz jak zanieczyszczenia powietrza wpływają na organizmy żywe, a także jak chronić powietrze w codziennym życiu. |
1 |
Błonie - Łódź - Błonie |
Czerwiec 2019 |
5. |
Wycieczka 3 dniowa : udział w zajęciach zorganizowanych przez Ośrodek Edukacyjny Świętokrzyskiego Parku Narodowego: ścieżka przyrodnicza „Huta Szklana – Święty Krzyż”, ścieżka przyrodnicza „Łysica. Wędrówka przez Puszczę jodłową kończy się zdobyciem najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich – Łysicy (612 m n.p.m.), zwiedzanie jaskini Raj oraz Centrum Neandertalczyka. Interaktywnej Ekspozycji PGE Giganty Mocy w Bełchatowie.
|
1 |
Błonie – Góry Świętokrzyskie – Bełchatów - Błonie |
Czerwiec 2019 |
Planowane konkursy:
Lp. |
Nazwa/tytuł |
Ilość |
Krótki opis przedmiotu Konkursu |
Planowany termin realizacji (miesiące) |
1 |
Szkolny konkurs „Najpiękniejsza wiosenna klasa” |
1 |
Konkurs dla oddziałów przedszkolnych oraz klas I – VIII na najpiękniejszą wiosenną klasę, wyhodowanymi przez siebie roślinami oraz własnoręcznie wykonanymi dekoracjami. |
Marzec – Maj 2019 |
2 |
Szkolny konkurs „Podróżujemy ekologicznie. Planecie Ziemi pomożemy, kiedy ekologiczne pojazdy zbudujemy” |
1 |
Konkurs szkolny – polega na wykonaniu z materiału odpadowego pojazdów ekologicznych w celu dbania o powietrze. |
Styczeń 2019 |
3. |
Konkurs Powiatowy - „Dbaj o powietrze” |
1 |
Powiatowy konkurs wiedzy na temat powietrza oraz jego zanieczyszczeń. Przeznaczony dla uczniów klas IV – VIII. |
Kwiecień 2019 |
4. |
Konkurs Gminny - „Walczymy ze smogiem” |
1 |
Gminny konkurs plastyczny, indywidualny dla przedszkolaków i uczniów klas I – III polegający na przedstawieniu sposobów walki ze smogiem. |
Listopad 2018 |
5. |
Gminny konkurs literacki „Czyste powietrze - zdrowe życie” |
1 |
Konkurs indywidualny dla uczniów klas IV – VIII polegający na napisaniu wiersza propagującego dbanie o czyste powietrze. |
Październik 2018 Styczeń 2019 |
Aspekt społeczny realizacji Projektu:
Projekt „Zdrowo oddychaj smogu nie wdychaj” przybliżył dzieciom świat przyrody oraz rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o jakość powietrza na naszej planecie. W projekcie brali udział przede wszystkim uczniowie Szkoły Podstawowej w Błoniu, lokalna społeczność oraz zaproszeni goście. Większość społeczności lokalnej to rodziny wiejskie, które utrzymują się z prowadzenia własnych gospodarstw rolnych. Większość z tych rodzin posiada niski status materialny. Zrealizowane działania umożliwiły przygotowanie uczniów, rodziców oraz społeczność lokalną do poszerzenie wiadomości i umiejętności z zakresu aspektów ekologicznych, jak również umożliwiły lepsze zrozumienie oraz traktowanie powietrza jako dobra o które należy dbać. Uczniowie podczas realizacji projektu korzystali z wycieczek i warsztatów ekologicznych, podczas których poznali ciekawostki dotyczące powietrza oraz pogłębili wiedzę na temat atmosfery i zanieczyszczeń powietrza. Uczniowie wzbogacili swoją wiedzę dotyczącą smogu, powietrza oraz jego zanieczyszczeń. Zdobyte podczas wyjazdów i warsztatów wiadomości i umiejętności zostały wykorzystane podczas organizowanych konkursów, jak również w codziennym życiu. Prace ekologiczne wykonane przez dzieci zostały wyeksponowane na terenie szkoły, co wpłynęło na podniesienie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej. Realizacja projektu w naszej szkole przyczyniła się do lepszego wykorzystania zasobów naturalnych na naszym terenie, a jednocześnie zniwelowała negatywny wpływ społeczeństwa na degradację środowiska. Wpłynęło to na kształtowanie postaw proekologicznych ludzi i podniosło ich świadomość ekologiczną.
Rada Rodziców była zaangażowana w realizację projektu poprzez np. pomoc w przygotowaniu konkursów. Projekt wskazał lokalne problemy ekologiczne w postaci zanieczyszczenia powietrza pochodzącego z pobliskiej kotłowni, natężonego ruchu samochodowego, zakładów przemysłowych. Projekt zakładał edukację ekologiczną od najmłodszych lat, wdrażał uczniów do dbania o ochronę środowiska, do poszukiwania dróg rozwiązań problemów ekologicznych celem zachowania piękna, czystości naszego regionu. Rozwiązania ekologiczne dotyczyły spraw, na które ma wpływ i które może wykonać przeciętny mieszkaniec wsi i mają być pomysłami uczniów Szkoły Podstawowej w Błoniu. Uczniowie poprzez projekt mają wpłynąć na postępowanie własne, swoich rodziców, władz gminy aby zachować region w dobrym stanie ekologicznym. Pedagodzy starali się, aby nabyte przez uczniów wiadomości i umiejętności były przeniesione na gospodarstwa domowe, zaś efekty prowadzenia tego programu były widoczne w działaniach nie tylko uczniów naszej szkoły, ale ich rodziców i władz gminnych.